Blog

CPL!

15-07-2014 10:13
Zo. De checks zitten erop! Zowel de VFR eindcheck en de CPL check heb ik volgens de examinatoren bijna perfect gevlogen, wat betekent dat ik nu mijn Commercial Pilot License op zak heb. Met andere woorden: officieel piloot!   Na de VFR eindcheck had ik het gevoel dat het echt goed gegaan was...

Roadtrippin'

06-07-2014 10:37
Tijdens de laatste voorbereidingen voor de VFR eindcheck en de CPL-check was er in de weekenden nog genoeg tijd om een kijkje te nemen in Las Vegas en San Diego.   In het weekend van 21 juni zijn we met z’n allen op zaterdagochtend vertrokken voor 2 dagen Las Vegas. Wat een (te) gekke stad is...

Feeling hot hot hot!

19-06-2014 22:03
Is het alweer tijd voor een verhaaltje uit de woestijn? Ik denk het wel!   Het aantal afgeronde vluchten is de laatste tijd in een hoog tempo opgelopen, net als de temperatuur. We zijn al bezig met de laatste paar weken voor de VFR eindcheck. Dit is de laatste check van de VFR fase (de fase...

Weinig nieuws

28-05-2014 19:48
Het is alweer bijna  2 weken geleden dat ik voor het laatst iets op mijn blog heb geschreven. De tijd gaat hier zo snel. Er is hier in dit tijd alleen niet heel veel spannends gebeurd.   De vluchten volgden elkaar in een razend tempo op. ’s Ochtends werd er gevlogen en ’s middags gepland...

Fout in updaten blog!

28-05-2014 19:48
Blijkbaar is mijn vorige bericht nooit op mijn blog gekomen... Ik heb hem alsnog toegevoeg met de naam "weinig nieuws". Zie foto's in fotogalerij .     Ik kan nu al wel zeggen dat de 2e Progress Check ook gehaald is! Fase 3 van de 4 gaat beginnen!   Groeten!

Echte solo's en Cross Country

12-05-2014 16:57
Het is weer tijd voor een nieuw verhaaltje vanuit de grote zandbak.   De eerste solo’s zijn gevlogen en de eerste vluchten uit de cross country fase tikken ook al aan. De sneltrein met als eindbestemming “de Wing” heeft een tandje bijgezet. We denderen door..   De solovluchten zijn heel...

Eerste Solo!

06-05-2014 09:34
De laatste keer dat iets op mijn blog schreef, had ik nog een volle bos haar. Dat is nu wel anders..   Na het halen van de eerste check vlucht ga je solo. Dit betekent dat de instructeur eerst nog 3 rondjes meevliegt en daarna uitstapt. Het is dan de bedoeling dat jij dan, als enige inzittende...

Pre Solo Check? PASSED!

30-04-2014 15:56
Iets later dan gepland is er dan toch een nieuw verslag uit Goodyear. Deze keer is er niet zo heel veel te melden. We zijn wel hartstikke druk geweest, maar meer elke keer met hetzelfde.   Afgelopen weekend hebben we niks gedaan, omdat iedereen bezig was het met voorbereiden van zijn eerste...

De tijd 'vliegt' !

20-04-2014 14:37
Het is zondagmiddag 20 april 2014 terwijl ik dit schrijf. In het Twentse Bentelo is de Paasparty waarschijnlijk al losgebarsten en staat een paar duizend mensen, waaronder alle kameraden, te feesten. Ik had er graag bij willen zijn, maar dit jaar moet ik helaas overslaan.   Het is namelijk al...

Week 2 alweer!

13-04-2014 08:31
Dag Nederland,   Weer even een snelle, kleine, update uit het zeer warme Goodyear.   De eerste 4 vluchten zitten er alweer op en hoewel we nog maar net begonnen zijn, hebben we het gevoel dat we al heel wat vluchten hebben gemaakt. Er is (en dan spreek ik van onze crew, ik weet niet hoe...
1 | 2 >>

 

Hoe het avontuur begon...

 

Op dit moment is het 12 september 2012. Ik zit op Newark Liberty International Airport te wachten op mijn vlucht die vanavond vertrekt richting Amsterdam. Na een 10-daagse reis naar New York en Washington DC wordt het dan toch ook voor mij tijd om de vakantie af te gaan sluiten en me voor te bereiden op de aankomende studie.

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat alles begon.

 

Inschrijven

Ik ben er zeker van, niet geschoten is altijd mis. Als ik mezelf niet aanmeld, dan zal het ook niet mogelijk worden om mijn droom waar te maken. Het aanmeldingsformulier werd uitgeprint en alle gevraagde gegevens werden ingevuld. Opsturen maar!

 

Psychologisch Onderzoek 1

Het spannende moment is aangebroken... De eerst psychologische keuring zal plaatsvinden in Houten. Om 13:00 uur zal de keuring beginnen, dus hebben nog genoeg tijd om rustig een kopje koffie te drinken in het centrum.

Op internet had ik al een aantal verhalen gelezen over de selectieprocedure van de KLS. Ik wist dus wat er ging gebeuren. Dit betekent niet dat ik niet zenuwachtig was, want eerlijk is eerlijk: ik had best een beetje kriebels, want het moest nú gebeuren.

 

We bleken met een groepje van 4 te zijn. Na even wachten werden we naar de computerruimte geleid. Daar mochten we, ieder in een andere hoek, plaatsnemen achter een computer. Hier moesten we de komende 45 minuten een aantal tests maken. Hiermee werd gekeken hoe wij onder tijdsdruk presteerden, of we genoeg ruimtelijk en technisch inzicht hebben en of we logisch konden redeneren.

 

Na een (best lange!) tijd te hebben gewacht kwam een mevrouw ons stuk voor stuk ophalen om te vertellen of we geslaagd waren of niet. We waren met z'n drieën die het goede nieuws te horen kregen. We mochten door naar PO2!

 

Psychologisch Onderzoek 2

Het is ondertussen een paar weken later, het is oktober. Strak in het pak werden we verwacht op dezelfde locatie in Houten als bij PO1. Eén klein verschil: de starttijd was 8:30 uur. En voor iemand uit het oosten van het land betekent die vroeg je bed uit om eventuele files te vermijden.

Tijdens deze dag werden we beziggehouden met allerlei individuele opdrachten, maar ook groepsactiveiten.

Eén van de groepsopdrachten was de zogenoemde 'eilandopdracht'; met zes mensen moest je tot een indeling van een eiland komen. Ieder zijn eigen afdeling (haven, hotel, restaurant, etc.). Het was de bedoeling dat je jouw keuze onderbouwde en dat je rekening hield met de rest, want je had maar een bepaald groepsbudget ter beschikking.

Andere, individuele, opdrachten waren het rollenspel als manager, de 225-stellingenlijst, het 'vliegtuig-taxispel' en een persoonlijk gesprek met een psycholoog over je ingeleverde levensverhaal.

 

Na een lange en vermoeiende dag werd het tijd voor de 'uitslag'. Het zenuwslopende wachten was begonnen. Iedereen mocht één voor één mee naar een kamertje waar de dag per persoon geëvalueerd werd. Natuurlijk was ik de laatste van de zes... Dit keer waren we maar met z'n tweeën die door mochten...

 

 

 

 

Geautomatiseerd Vlieger Selectie Systeem (GVSS)

Het was niet lang na het tweede psychologische onderzoek toen ik een KLM-brief op de deurmat vond. Het was de uitnodiging om 4 dagen lang op de KLM Flight Academy te verblijven voor de volgende stap in het selectieproces: het testen van de aanleg om te leren vliegen.

Deze testfase bestaat uit een 8-tal vluchten die moet uitgevoerd op de Frasca-141 Simulator. Dit is een 'blinde' simulator, je hebt alleen je instrumenten waar je op moet vliegen.

Natuurlijk gaat dit vliegen niet zonder dat je niet weet hoe een simpele cockpit in elkaar zit. We moesten in de weken van tevoren het zogenoemde 'blauwe boekje' leren, hierin stonden alle begrippen en de kennis die we nodig hadden om de Frasca te kunnen vliegen.

 

De eerste vlucht was een kennismakingsvlucht. Deze vlucht telde niet mee in de eindbeoordeling en was puur bedoeld om vertrouwd te raken met de simulator.

Na deze vlucht was het wel menens. We kregen een korte briefing en mochten één voor één vlucht A maken. Dit was een relatief makkelijke vlucht, er gebeurde vrij weinig en je had een niet zo moeilijk patroon om te vliegen. Naar mate de week vorderde werden de vluchten steeds moeilijker. En terwijl de vluchten steeds moeilijker worden, moet er tegelijkertijd ook een stijgende lijn te zien zijn in je eindbeoordeling. Het vervelende is alleen dat je je beoordeling niet te horen krijgt. De instructeur mag je alleen maar negatieve feedback geven. Het kan dus zijn dat je het gevoel krijgt dat je compleet de grond in wordt geboord. Vluchten D en F zijn de 'checkvluchten' en tellen zwaarder mee, het is dus de bedoeling dat je deze vluchten extra goed uitvoert.

 

Een leuk aspect tijdens deze week is het feit dat je op de KLM Flight Academy zelf rondloopt. Je maakt kennis met de studenten. Ze begeleiden je tijdens de week en beantwoorden al je vragen. Een van de avonden word je zelfs uitgenodigd om kennis te maken met de studentenvereniging en een potje voetbal.

 

Op donderdagmiddag, aan het einde van de week, was het dan toch echt tijd voor de eindbeoordeling. Drie van ons kregen het verlossende en goede nieuws, we waren ook vliegtechnisch goedgekeurd! Het enige dat ons nog in de weg stond waren de medische keuring en het toelatingsgesprek met de COVA.

 

COVA, het toelatingsgesprek

Het vuurwerk is nog maar net uitgeknald en de champagne is nog maar net op wanneer ik in de auto zit richting Eelde. Het is 3 januari 2012, tijd voor het gesprek met de toelatingscommissie (COVA) op de KLM Flight Academy. Hop, weer strak in het pak om 40 minuten te praten met twee mannen aan een grote tafel.

Er werden allerlei vragen aan me gesteld. Zowel dingen over de luchtvaart als vragen over de thuissituatie, hoe je zelf als persoon bent, enz.

Helaas krijg je bij dit onderdeel van de selectie niet direct een uitslag, er moet nog worden vergaderd. Dus, met gemengde gevoelens weer terug in de auto en wachten op de brief.

 

Twee dagen later was het zover: de postbode bracht een witte brief met KLM-blauwe letters. Dat moet hem zijn! Met trillende vingers maakte ik hem open, en ja, ik was toegelaten tot de KLM Flight Academy!

Nu alleen nog slagen voor VWO en de medische keuring.

 

Medische keuring

Na het slagen voor mijn VWO-opleiding in juni kreeg ik ook eindelijk een telefoontje om een afspraak te maken voor de medische keuring. Deze zou eind juni plaatsvinden.

Om 9:00 uur werd ik in Amsterdam verwacht bij de KLM Health Services op Schiphol-Oost. Dit betekende weer een zeer vroege autorit. Tja, dat hoort erbij!

 

Tijdens de medische keuring word je van top tot teen onderzocht. Eerst moet je je ochtendurine inleveren en daarna wordt er bloed afgenomen. Na de bloedafname mocht ik weer wat eten en werd ik opgehaald door een mevrouw die mij naar een kamertje begeleidde. Hier werden onder andere een hartfilmpje, longtest en een gehoortest gedaan. Na deze tests mocht ik weer plaatsnemen in de wachtruimte.

Een tijdje later kwam de oogarts mij ophalen om een uitgebreid oogonderzoek te doen.

 

Aan het einde van de keuring bleek dat alles ruim binnen de gestelde grenzen viel en ik kreeg dan ook te horen dat ik goed was gekeurd. De weg was open, alle hindernissen zijn overwonnen. Nu is het tijd voor de laatste formulieren invullen en zaken regelen, om daarna op 8 oktober 2012 te beginnen in klas 12-4 van de KLM Flight Academy.

 

We're ready for take-off.....


Maak een gratis website Webnode